מה קרה ל MakerDAO ומה זה SKY?

August 29, 2024
|
7 דקות

ב-27 באוגוסט MakerDAO אחד מפרוטוקולי הדיפיי הוותיקים והמוכרים בתחום, הכריז על שינוי שמו ל - Sky.
כחלק מהמהלך, הפרוטוקול ישיק שני מטבעות חדשים ב18 לספטמבר.
הראשון יהיה USDS אשר מיועד להוות תחלופה למטבע DAI, והשני SKY אשר יהיה מטבע המשילות החדש אשר יחליף את MKR.

המהלך מהווה חלק מרכזי בתוכנית השאפתנית של MakerDAO (MKR) להגדלת ושיפור יכולת השימוש בפרוטוקול ולמשיכת קהל רחב יותר.

השינוי ל-SKY, פרק חדש עבור MakerDAO

שינוי השם לSky, מהווה יותר מרק שינוי שמו של הפרוטוקול, מדובר במעבר אסטרטגי שמטרתו לפשט את חווית המשתמש ולהרחיב את שימושיו ונגישותו של עולם ה DeFi לרמות חדשות וחסרות תקדים.
רון כריסטנסן, מייסד שותף של MakerDAO הדגיש כי השינוי ל Sky משקף את ההתפתחות והבגרות של הפרויקט לאורך השנים, תוך התמודדות עם סיבוכים שהיו בעבר, והפיכת הפלטפורמה לנגישה יותר עבור משתמשים חדשים וותיקים כאחד.

השינוי כולל השקת אתר ואפליקציה חדשים, שיספקו ממשק ידידותי למשתמש עבור אינטראקציה עם הפרוטוקולים של Sky.

Sky בא להציע חווית שימוש חלקה באמצעות שילוב תכונות כמו תגמולי מטבעות ו"שיעור החיסכון של SKY" או "SSR" אשר מבטיח תשואות תחרותיות כדי למשוך משתמשים לפלטפורמה.
בכדי לעודד מעורבות, Sky מכננת להכפיל את תשואות ה SSR במהלך החודש הראשון לאחר השקת המטבעות.

דף הבית החדש של פרויקט Sky

Sky ו USDS, למה בעצם?

שינוי המיתוג יכלול את הצגת USDS כגרסה משודרגת של המטבע היציב – DAI, ואת SKY כמטבע המשילות החדש שיחליף את MKR. משתמשים יוכלו להמיר DAI ל USDS ביחס של אחד לאחד, ולהמיר MKR ל SKY  ביחס של 24,000 SKY לכל מטבע MKR.

שער ההמרה בין המטבע MKR לבין SKY

הפרוטוקול יציע מתן נזילות ל USDS תוך מתן אפשרות למשתמשים להרוויח תגמולים בתעריפים משתנים המשולמים ב SKY, בדומה לאופן שבו פועל שיעור החיסכון של DAI כיום. הצגת המטבעות החדשים מתיישרת עם מטרות Sky הרחבות יותר של התרחבות וציות רגולטורי, תוך התמודדות עם אתגרי ליבה העומדים בפני פלטפורמות DeFi כיום.

שער ההמרה בין המטבע DAI לבין USDS

התוכנית הסופית של Sky ומי הם ה Sky Stars?

שינוי המיתוג והצגת המטבעות החדשים הם חלק מיוזמה רחבה יותר הידועה בשם "תוכנית ה Endgame".  מטרת התוכנית היא למצב את Sky כפלטפורמת DeFi עמידה ומורחבת תוך עמידה בתקנים רגולטוריים בשווקים מרכזיים. כריסטנסן הדגיש כי התפקיד הכפול שמשחק DAI בתחום הDefi כיום, ובתור שימושו בעולם האמיתי יוצר סתירה עקרונית אשר המעבר מתכנן לפתור.
אחת הדוגמאות בין היתר היא ש DAI הוא מטבע מבוזר לגמרי ואינו ניתן להקפאה במידה של שימוש זדוני או שימוש על ידי שחקנים רעים, לעומת זאת, USDS, במידה וכך תקבע הקהילה בעתיד, יוכל לאפשר הקפאת נכסים במידה ותתקבל כזו הוראה מגורמים רגולטיביים בכדי למנוע העברות לא חוקיות בין גופים המנסים לעבור על החוק.

רון כריסטנסן - אחד ממייסדי MakerDAO

אחת מהחידושים שהוצגו היא "Sky Stars" אשר יהיו גופים מבוזרים עצמאיים בתוך מערכת Sky.
ה"כוכבים" יתמקדו במשימות מסוימות, כשכל אחד מהם יהיה בעל מערכת משילות עצמאית, מודל עסקי, מטבע ומאגר רזרבות משל עצמם. הראשון מבין הכוכבים הללו הוא Spark, פלטפורמת הלוואות המתמקדת במטבע DAI.
הפרויקטים החדשים יחשבו כפתרונות שכבה שניה, ויקדמו צמיחה מקבילה והתמחות בתוך המערכת האקולוגית של Sky.

עמוד ההלוואה באתר Spark

מצד ההיבט הרגולטיבי. המעבר ל Sky מתמקד בציות רגולטורי כדי להבטיח אימוץ המוני וחלק יותר. מערכת ה-SSR ומנגנוני התגמול האחרים לא יהיו זמינים למשתמשים בכמה תחומי שיפוט, כמו ארה"ב ובריטניה, מה שממחיש את מחויבותו של הפרויקט לעמידה בסטנדרטים רגולטוריים גלובליים.
גישה זהירה זו מדגישה את האסטרטגיה של הפרוטוקול לאזן בין חדשנות לציות, מתוך מטרה להרחיב את טווח ההגעה שלו, תוך הגנה מפני אתגרים רגולטוריים.

עתיד ה-DeFi ותגובת הקהילה

שינוי המיתוג של MakerDAO ל Sky, עורר תגובות מעורבות בקרב הקהילה. התומכים רואים בכך התפתחות הכרחית שתאפשר לפרוטוקול לצמוח ולמשוך קהל משתמשים רחב יותר. אך עם זאת, המבקרים טוענים שהמעבר לשימוש ב USDS על פני DAI והתחשבות בציות רגולטורי עשויים לפגוע באתוס המבוזר שהגדיר במקור את MakerDAO. חששות נוספות הועלו כי USDS עשוי להיות קרוב מדי למטבעות יציבים מרוכזים כמו USDC (USDC), מה שעלול לשחוק את הצעת הערך הייחודית שהציע DAI בעבר כמטבע יציב מבוזר באמת.

למרות החששות הללו, ההנהגה של Sky נשארת אופטימית לגבי העתיד. הם מאמינים ששינוי המיתוג והצגת המטבעות USDS וSKY יובילו עידן חדש עבור תעשיית הDeFi, שבו פתרונות פיננסיים ניתנים להרחבה ועומדים ברגולציה, יכולים להתקיים לצד עקרונות הליבה של ביזור.

לסיכום

שינוי המיתוג של Sky והשקת מטבעות USDS ו SKY מסמנים צעד נועז קדימה בהתפתחות של MakerDAO ונוף הרחב של הכלכלה המבוזרת על ידי התמקדות בהרחבה, ציות רגולטורי וחוויות ידידותיות למשתמש ,Sky שואפת למצב את עצמה ככוח מוביל בדור הבא של הפיננסים המבוזרים, תוך איזון בין חדשנות לפרקטיות כדי לקדם אימוץ רחב.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.