מה זה FOMO ואיך מתמודדים איתו

September 15, 2024
|
10 דקות

פומו (FOMO - Fear of Missing Out) היא תופעה פסיכולוגית שמתרחשת כשאנשים חשים פחד שהם עלולים להחמיץ הזדמנות. בשוקי המסחר, ובפרט בשוק הקריפטו אשר פועל ללא הפסקה, פומו מתבטא בתחושת דחיפות שמובילה את המשקיעים לבצע החלטות אימפולסיביות, לעיתים תוך התעלמות מתוכניות העבודה והאסטרטגיות שהכינו מראש.

תופעה זו משפיעה על סוחרים רבים, מנוסים וחדשים כאחד, ולעיתים אף מובילה להפסדים משמעותיים.
הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם התופעה היא קודם כל להבין אותה, את הגורמים ממנה היא נובעת וכיצד היא משפיעה עלינו.

כהמשך למאמר "מבוא למסחר יומי במטבעות דיגיטלים" נלמד על התופעה אשר לא פוסחת על שום סוחר, במיוחד לא כאשר הוא רק מתחיל את דרכו בשוק.

אז מה זה FOMO?

FOMO הוא ראשי תיבות של "פחד מהחמצה" (Fear of Missing Out) ,בעיה פסיכולוגית נפוצה בקרב סוחרים. FOMO מתרחש כאשר סוחר חש אי נוחות בגלל הפחד להחמיץ עסקה פוטנציאלית רווחית.

כולנו מודעים לכך שתהליך קבלת ההחלטות הוא דרך מאתגרת, במיוחד במסחר. לעיתים, סוחרים שמתמקדים בתשואות גבוהות הופכים לא יציבים רגשית ומבצעים טעויות כתוצאה מחמדנות או תחושת כישלון. החלטות לא רציונליות אלו פוגעות בהצלחה הפוטנציאלית של הסוחר.

מקורה של תחושת ה-FOMO היא באמיגדלה, חלק קטן אך חזק להפליא במוח שלנו. האמיגדלה כל כך עוצמתית, שעל פי המומחית לביולוגיה ד"ר רג'ינה ביילי, "הנוירונים שם (באמיגדלה) מעורבים בהתניית פחד, תהליך שבאמצעותו אנו יכולים ללמוד לפחד ולהימנע ממשהו".

ככל שה-FOMO מתעצם, האמיגדלה מפעילה גם את בלוטת יותרת המוח אשר משחררת קורטיזול. ולפי ד"ר רוברט סטבסקי, פרופסור חבר במכללה לבריאות הציבור ושירותי אנוש באוניברסיטת אורגון סטייט, קורטיזול זה יכול להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי על ידי "הפרעה לשידור העצבי ולביצועים ההתנהגותיים הבאים".

ובכך FOMO לא רק משפיע על ההתנהגות שלנו לטווח קצר אלא מגבש את התגובה על ידי יצירת הרגל לטווח ארוך.

התנהגות FOMO במסחר

לעיתים קרובות, תופעת ה-FOMOמתרחשת כאשר סוחרים משווים את עצמם לאותם מקצוענים אשר מפרסמים את עצמם במדיה החברתית עם הישגים גבוהים ועושר בל יתואר .
מה שעלול לגרום לסוחר הממוצע להכנע לייאוש ולבצע פעולות אחר מגמות השוק ללא ניתוח מעמיק ותכנון ברור, בניסיון להגיע לתוצאותיו המושלמת של הסוחר אשר ראה במדיה.

לדוגמה, FOMO מופיע כאשר מגמת עלייה מתחזקת. הסוחר מושפע מרגשות השוק, חדשות, וההתרגשות הגוברת להיכנס או לצאת מהשוק בעקבות עליית מחירים.
כך, FOMOמשפיע על מחשבת הסוחרים ומאלץ אותם לקבל החלטות המבוססות על פחד מהפסדיםו לא על תכנון אובייקטיבי ורגוע של השוק.

במסחר, FOMO הוא נטייה לבצע עסקאות תחת לחץ של אינסטינקט העדר, השפעת רשתות חברתיות, תחושת קנאה או אפילו פשוט חמדנות יתרה, תוך התעלמות מאסטרטגיית המסחר של אותו סוחר.

לדוגמה, סוחרים רבים מצטערים שלא רכשו ביטקוין (BTC) כשמחירו היה נמוך, או מניות של אפל כשהונפקו לראשונה. כאשר הם רואים פוסטים ברשתות החברתיות של סוחרים מצליחים, הדבר רק מגביר את ה-FOMO ובפועל גורם לאותם סוחרים המרגישים פספוס, להכנס לפוזיציות ללא תכנון או בדיקה מקיפה של השוק.

דוגמה נוספת להתנהגות FOMO היא לחזור לשוק באותו כיוון אחרי לקיחת רווחים על פוזיציה קודמת, מתוך מחשבה שהרווחנו רק חלק מהתנועה ואם לא נכנס שוב, נפספס רווח פוטנציאלי נוסף.

 

ה FOMO דוחף סוחרים לפעול מתוך דחף רגעי, תוך תחושות חרטה, חמדנות וקנאה. הסוחרים מונחים על ידי גורמים לא שקולים ולא אובייקטיבים ולא על ידי ניתוח שוק מעמיק ואסטרטגיה מתוכננת היטב. ולעומתם יוצרי שוק מנוסים (Market Makers) מנצלים את FOMO כדי לגרום לסוחרים לקבל החלטות לא רציונליות.

מאפיינים של סוחר הסובל מ-FOMO

- מונחה על ידי אינסטינקט העדר: מבצע עסקאות על פי פרסומים של אחרים.

- מפגין חוסר סבלנות כאשר מחפש עסקאות בשוק: נכנס לעסקאות גם כאשר התנאים אינם בשלים.

- ממוקד ברווחים יותר מאשר בתכנון: נכנס לעסקאות כאשר רואה את המחיר עולה ללא התייחסות למצב השוק.

- חוסר ביטחון: כאשר המחיר מגיע לנקודה בה תוכננה הכניסה המקורית, מבטל את הפקודות ומחכה שמחיר יעלה.

- פועל ללא אסטרטגיית מסחר ותוכנית ניהול סיכונים: נכנס לעסקאות ללא פקודות סטופ-לוס או חשיבה על נק' יציאה, פשוט מקווה לרווחים גבוהים.

מדוע FOMO עשוי להיות קטלני לסוחרים

FOMOהוא אחד מהמכשולים הגדולים ביותר במסחר, הוא משבש את השיקול הדעת והרציונליות ומניע פעולות אימפולסיביות ולא בטוחות. ולכן על הסוחר לעשות כל שביכולתו בכדי להמנע מהכניעה לרגש הזה.

מסחר דורש ראש קר, משמעת עצמית גבוהה במיוחד ואובייקטיביות, אך לעומת זאת, FOMO מוביל לרגשנות יתר ואימפולסיביות, גורם לסוחרים לפתוח עסקאות מאוחר מדי, כשהשוק כבר בתנועה, מה שמגביר את הסיכון הפסדים משמעותיים.

גם סוחרים מנוסים צריכים להיזהר. הרבה אנשים מתחילים להרגיש בטוחים בעצמם אחרי רצף של רווחים, מה שגורם להם לאט לאט להוריד את המגננות ואת הקריטריונים לעסקאות טובות.
דבר זה עשוי לגרור הפסדים אשר בתורם ימשיכו להשפיע על הסוחר שיגיע למצב בו הוא ממשיך להכנס לעסקאות רעות מבלי בכלל להבין כמה הוא שינה את גישתו לשוק.

מצבים שיכולים לגרום ל-FOMO

מכיוון ש-FOMO הוא מצב פסיכולוגי, ישנם טריגרים שונים שיכולים לעורר אותו אצל סוחרים. להלן כמה מהם:

- רשתות חברתיות וערוצי טלגרם: פוסטים וערוצים המספקים עצות או המלצות מסחר עשויים ליצור תחושה שכולם מצליחים חוץ ממך.

- חדשות: חדשות משפיעות מאוד על מסחר. פעמים רבות הן יוצרות חרדה שגורמת לסוחרים לבצע החלטות חפוזות ולא רציונליות.

- תנודתיות בשוק: כאשר השוק תנודתי במיוחד, סוחרים עשויים לקפוץ פנימה בלי ניתוח מעמיק.

- רצף ניצחונות: אחרי רצף עסקאות רווחיות, סוחרים עלולים להיות נרגשים ולקבל החלטות לא מתוכננות במטרה לא להפסיד את הרווח הבא.

- רצף הפסדים: כאשר סוחר סופג מספר הפסדים רצופים, הוא עלול להיכנס לשוק מתוך רגשות ולא מתוך חשיבה רציונלית, או במילים אחרות "מסחר נקמה" כאשר בראשו של הסוחר כל מה שעובר הוא החזרת ההפסדים האחרונים.

איך להתמודד עם FOMO

- תשומת לב והבנת הבעיה: הדבר הראשון שיעזור לסוחר להתנער מהרגליו הרעים הוא ההבנה שהוא עושה אותם. על הסוחר להסתכל אחורה על ביצועיו באופן מחושב ולהבין האם עבד על פי התוכנית אותה קבע מראש או האם התפתה ונכנס לעסקאות אשר לא מתאימות לאופי המסחר שלו.

- פיתוח משמעת: תכנון צורת הפעולה ייתן לסוחר ביטחון, יציבות וגבולות ברורים אשר יהיה חייב לפעול לפיהם.

- הגדר יעדי מסחר: מסחר ללא מטרה ברורה יוביל להפסדים. חשוב להבין שגם אם הפוזיציה ברווח כרגע, רוב הסיכויים שהמצב לא ישאר קבוע. לכן על הסוחר להגדיר נקודות יציאה מראש ולהסתכל על תמונה הכוללת, רווחים קבועים לעומת "ניצחון" חד פעמי.

- דבקות באסטרטגיה: אם הסוחר הגדיר יעדי כניסה ויציאה לפני פתיחת הפוזיציה, כנראה שהיו לכך סיבות. לכן על הסוחר לדבוק בתוכנית העבודה אותה קבע לפני שהרגשות הפנימיים שלו החלו להשפיע על שיקול הדעת שלו.

- שמירה על בריאות מטלית: כמו בכל תחום אחר, שינה ופעילות גופנית חשובות כדי לשמור על ריכוז ומשמעת גם במסחר. על הסוחר להשתדל להיות פעיל גופנית, לאכול בצורה טובה ולתת לגוף לנוח שכן עייפות כרונית משפיעה על שיקול הדעת שלנו בצורה משמעותית.

- השקעת סכומים הגיוניים: השקעה שקולה תצמצם את הלחץ הנפשי של הסוחר כאשר העסקה הולכת נגדו, וגם במידה של הפסד, הסוחר לא יכנס לפאניקה ויבצע פעולות חסרות הגיון בניסיון להחזיר את הכסף שאבד.

- ניהול יומן מסחר: מעקב אחר עסקאות יסייע לסוחר ללמוד את דפוס ההתנהגות שלו בין אם כאשר הוא רגוע ושקול ובין אם הוא בלחץ. דבר זה יעזור לסוחר להשתפר משמעותית שכן לאחר ניתוח קבוע של דפוס הפעולה שלו וצפיה בתוצאות, ילמד להכיר את עצמו טוב יותר ולהמנע ממצבים מסוכנים.

לקריאה נוספת על טעויות נפוצות אצל סוחרים מתחילים ניתן להיכנס למאמר "10 טעויות נפוצות שמשקיעים מתחילים בקריפטו עושים וכיצד להימנע מהן"

לסיכום

פומו (FOMO - Fear of Missing Out) הוא מצב פסיכולוגי שבו סוחרים פועלים מתוך פחד להחמיץ הזדמנויות בשוק, במיוחד בשוק הקריפטו התנודתי, דבר שמוביל להחלטות אימפולסיביות והתעלמות מאסטרטגיות מסחר שנקבעו מראש. תחושת הפומו נובעת מהפעלת האמיגדלה במוח, המשחררת קורטיזול שמערער את החשיבה הרציונלית וגורם לסוחרים לפעול בלחץ, בהשפעת אינסטינקט העדר, חדשות ורשתות חברתיות. התנהגות זו עלולה להוביל להפסדים משמעותיים עקב ביצוע עסקאות בלתי מחושבות. כדי להתמודד עם התופעה יש לפתח משמעת עצמית, להציב יעדים ברורים, לדבוק באסטרטגיות מסחר ולבצע ניתוחים מעמיקים של השוק.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.