10 טעויות נפוצות שמשקיעים מתחילים בקריפטו עושים וכיצד להימנע מהן

July 29, 2024
|
6 דק'

עולם ההשקעות בקריפטו מושך אליו המוני אנשים המבקשים להגדיל את הונם, אך עם הפוטנציאל לרווחים גדולים מגיעות גם סכנות לא קטנות. משקיעים מתחילים רבים נופלים לאותן טעויות, שעלולות להוביל להפסדים כבדים ואף לקריסה כלכלית. הנה כמה מהטעויות הנפוצות ביותר וכיצד ניתן להימנע מהן.

חוסר ידע והבנה טכנית

הטכנולוגיה שמאחורי המטבעות הדיגיטליים, כמו בלוקצ'יין, מורכבת ודורשת הבנה מעמיקה. משקיעים רבים נמשכים להייפ סביב הקריפטו אך אינם מבינים את היסודות הטכניים.

למה זה קורה: ההייפ סביב הקריפטו יוצר תחושת דחיפות ופחד להחמיץ (FOMO), מה שמוביל אנשים להשקיע ללא הבנה אמיתית.

איך להימנע: השקיעו זמן בלמידה והבנה של הבלוקצ'יין והמטבעות הספציפיים בהם אתם מעוניינים להשקיע. השתמשו במשאבים מקוונים כמו קורסים של Coursera ו-Udemy,  קראו ספרים ובלוגים מומלצים בתחום, והצטרפו לקהילות מקוונות בפורומים ובפלטפורמות כמו Reddit ו-Discord כדי להעמיק את הידע שלכם. פרוקסיביט שמה לעצמה למטרה להנגיש ידע לציבור הרחב בישראל אודות בלוקצ'יין, קריפטו ומטבעות דיגיטליים, באתר שלנו תוכלו לקרוא אנליזות מעמיקות על מטבעות מובילים, ללמוד על טכנולוגיות הבסיס של הבלוקצ'יין והייחודיות של כל רשת וכיצד להשקיע בצורה בטוחה וחכמה. הכנסו למרכז הידע ולמדו עוד.

ללמוד ללמוד ושוב ללמוד - שוק הקריפטו עמוס בידע- על מנת להצליח בו צריך לדעת לנווט היטב

היעדר תכנון ואסטרטגיה

השקעה ללא תכנון ואסטרטגיה מוגדרת מראש היא טעות קריטית. רבים נכנסים לשוק עם כוונות להרוויח כסף בצורה עיקבית אך ללא תוכנית ברורה, החוסר בתוכנית פעולה בהשקעה היא אחד הגורמים העיקריים להפסדים לאורך זמן בשוק הקריפטו. התלהבות רגעית ורצון לרווח מהיר גורמים למשקיעים לפעול מתוך רגש ולא מתוך שיקול דעת.

איך להימנע: פתחו אסטרטגיית השקעה מסודרת הכוללת מטרות ברורות, תכנון זמן והשקעה, ויכולת לספוג הפסדים. השתמשו בכלים כמו CoinGecko ו-CoinMarketCap למעקב אחרי שוק הקריפטו וניתוח מגמות. הכינו תוכנית הכוללת נקודות יציאה וכניסה, ותדבקו בה גם בזמנים קשים. שימו לב שחזונכם לשוק הקריפטו מוגדר וברור, תשאלו את עצמם לכמה זמן אני מתכוון להשקיע בשוק הקריפטו, באילו מטבעות אני מתכוון לדבוק ואלו סכומים אני מתכוון להשקיע על מנת שלא אחסיר שעות שינה בשל הפסדים ועדיין אהיה מרוצה מהתשואה.

התעלמות מהנפקות ראשוניות  (ICOs)

ICO היא דרך נפלאה להרוויח כסף בשוק הקריפטו, הרבה משקיעים מתחילים נמשכים להנפקות ראשוניות של מטבעות (ICOs) בשל ההבטחה לרווחים מהירים. אך לא כל ICO הוא הזדמנות טובה, ורבים מהם הם הונאות. הבטחות לרווח מהיר וקל, יחד עם שיווק אגרסיבי מצד מפתחי הפרויקט, מושכים משקיעים לא מנוסים.

איך להימנע: זהו אחד החלקים הקריפטיים בעודכם משקיעים במטבעות דיגיטליים, חשוב שתבצעו בדיקת נאותות לפני השקעה ב -ICO. בדקו את צוות המפתחים, וקראו את המסמך הלבן (whitepaper) של הפרויקט, ואת התגובות בקהילה. השתמשו בפלטפורמות כמו ICOBench ו-ICODrops לקבלת סקירות והמלצות על פרויקטים חדשים. הכלל המנחה בבחינת פרויקט חדש הוא מהו הערך שהוא מביא לשוק, ישנם לא מעט המבוססים עאל קהילה בלבד, וגם זה יכולה להיות צורה של ערך לכן צריך להיות ערני מאוד לגודלה של הקהילה, צורת ההתאגדות שלה, כמה חזקה היא בעתות משבר בשוק וכו.

אי שימוש בכלי אבטחה

אחד הסיכונים הגדולים ביותר בעולם הקריפטו הוא פריצה ואיבוד הנכסים הדיגיטליים. משקיעים מתחילים רבים אינם משתמשים בכלי אבטחה נכונים כדי להגן על נכסיהם. חוסר מודעות לסיכונים הקיימים והנחה שמדובר בשוק בטוח היא הגורם מספר אחד לאיבוד של מטבעות לטובת גניבות ותרמיות.

איך להימנע:  ראשית חשוב מאוד שתשתמשו באימות דו-שלבי (2FA) בכל חשבון קריפטו. אחסנו את המטבעות שלכם בארנק קר (cold wallet) כמו Ledger או Trezor, במקום להשאירם בבורסה. השתמשו בסיסמאות חזקות ושונות לכל חשבון, והימנעו משיתוף מידע רגיש ברשתות החברתיות.

אופציה נוספת וחשובה היא להשקיע דרך גוף שאתם סומכים עליו וידע לתת לכם מענה בשפה שלכם.

השקעה במטבעות חסרי ערך אמיתי

אחת הנקודות החשובות ביותר, ישנם אלפי מטבעות דיגיטליים, אך לא כולם בעלי ערך אמיתי או פוטנציאל לצמוח. משקיעים מתחילים רבים משקיעים במטבעות בעלי ערך נמוך מתוך תקווה לרווח מהיר. הבטחות לרווחים גבוהים והנחה שמחיר נמוך אומר פוטנציאל גבוה לעלייה וזה ממש לא נכון.

איך להימנע: התמקדו במטבעות מבוססים עם ערך אמיתי ושימוש בפועל בשוק. חפשו מטבעות בעלי קהילת משתמשים פעילה, צוות מפתחים מקצועי, ושיתופי פעולה עם חברות או ארגונים גדולים. השתמשו בכלים כמו CryptoCompare לניתוח מעמיק של מטבעות שונים, קראו באתר פרוקסיביט ביתר פירוט על מטבעות רבים והבינו את ערכם בשוק.

התעלמות ממיסים ורגולציה

משקיעים רבים אינם מודעים לחובות המס והרגולציה הקשורים בהשקעות קריפטו, מה שעלול להוביל לבעיות משפטיות והוצאות נוספות. הנחה שקריפטו הוא שוק פרטי ולא מוסדר, או חוסר ידע על החוקים והתקנות הרלוונטיים מביאה לתוצאות קטלניות, והכאב הגדול ביותר הוא עבור לקוחות שנוצרו להם רווחים משמעותיים אך אינם יכולים לממש אותם.

איך להימנע:  היוועצו עם יועץ מס או רואה חשבון המומחה בתחום הקריפטו כדי להבין את חובות המס שלכם. באשר לישראלים, תמיד הקפידו להשקיע עם גוף מוסדר ומפוקח ע"י הרגולטור בישראל, השקעות שמתבצעות דרך פלטפורמות כמו Binance או Kucoin נדחות לעיתים רבות ע"י הבנקים בישראל, ולמעשה אנשים בלי תוכנית לאיך הם יוצאים מהשוק. השקיעו עם בית השקעות ישראלי מפוקח או חלפן ישראלי מוסמך ובעל רישיון.

התעלמות מתנודתיות השוק

שוק הקריפטו ידוע בתנודתיות הגבוהה שלו, ורבים משקיעים מתחילים נבהלים ומוכרים נכסים במחירים נמוכים בעת ירידות חדות. חוסר ניסיון והבנה של אופן הפעולה של שוק תנודתי, יחד עם תגובות רגשיות מביא להפסדים רבים בשוק.

איך להימנע:  ראשית הכינו את עצמכם נפשית לתנודתיות הגבוהה. השתמשו באסטרטגיות כמו DCA למזער את ההשפעה של התנודתיות. הגדרות של Stop-Loss יכולות גם לעזור להגן על השקעותיכם מפני נפילות חדות, ובעיקר תחושו את השוק לפני שאתם משקיעים כסף אמיתי, תבינו את רמת הפעילות והתנודתיות שבו, שוק הקריפטו אינו דומה לשום שוק אחר בחדות שלו, כך שגם אם התנסיתם בעבר עם מסחר במניות קחו בחשבון שמדובר ברמה אחרת של תנודתיות, לטובה ולרעה.

השקעה לפי טרנדים והייפ

השקעה על סמך הייפ וטרנדים היא אחת הטעויות הקשות ביותר, שכן רבים נופלים למלכודת של המלצות חמות או חדשות מזויפות. הצפה של מידע לא מבוסס במדיה החברתית והנטייה לעקוב אחרי המלצות חמות מבלי לבדוק את האמת מאחוריהן.

איך להימנע: בצעו מחקר יסודי לפני כל השקעה. השתמשו בכלים כמו Glassnode ו-Santiment  לניטור וניתוח נתוני בלוקצ'יין. הימנעו מהשקעות על סמך חדשות לא מאומתות או המלצות מבלוגרים לא מוכרים. הסתמכו על מקורות מידע אמינים ומבוססים בלבד.

חוסר הבנה בניהול סיכונים

הנחת כל הביצים בסל אחד היא טעות נפוצה. השקעה במטבע אחד או במספר מצומצם של מטבעות עלולה להיות מסוכנת במיוחד. חוסר ניסיון והבנה של חשיבות הפיזור מגבילים את השקעת המשקיעים המתחילים למספר קטן של מטבעות.

איך להימנע: פיזור של תיק הקריפטו צריך להגיע ממקום של ידע, פיזור של 5-10 מטבעות טובים בדרך כלל יהיה מספיק, אם כי חשוב להבין שישנם כמה מטבעות שהם חלק חובה בתיק השקעות קריפטו אלו כמובן המובילים ביותר. לכן, חשוב שתשתמשו בפלטפורמות שמציעות מגוון יחסית רחב של מטבעות. פרוקסיביט מציעה היום את היצע המטבעות הרחב ביותר בישראל.

תיעוד וסדר בכל אורך ההשקעה - ניהול סיכונים הוא מרכיב חשוב בהצלחת תיק המטבעות הדיגיטליים

כניסה לשוק ללא תקציב מוגדר

משקיעים מתחילים רבים נכנסים לשוק הקריפטו ללא תקציב מוגדר, מה שגורם להוצאות לא מבוקרות ולהפסדים כספיים משמעותיים. ההתלהבות והרצון להרוויח גורמים למשקיעים להשקיע יותר ממה שהם יכולים להרשות לעצמם להפסיד.

איך להימנע: זהו טיפ הזהב: השקיעו מה שאתם מסוגלים לעמוד בו, לא שקל אחד מעבר לכך, קבעו תקציב ברור להשקעה בקריפטו, ואל תחרגו ממנו. זכרו שמדובר בשוק תנודתי. הגדירו גבולות להפסדים, וודאו שאתם משקיעים רק כסף שאתם מוכנים להפסיד.

לסיכום, השקעות בקריפטו מציעות פוטנציאל עצום לרווחים, אך הן גם מציבות אתגרים וסיכונים משמעותיים. על ידי הימנעות מהטעויות הנפוצות שתוארו במאמר זה, ניתן למזער את הסיכון ולהגדיל את הסיכויים להצלחה. זכרו שידע הוא כוח, ותמיד כדאי להשקיע בלימוד ובחקר מעמיק לפני ביצוע השקעות. שמרו על קור רוח, השתמשו בכלים המתאימים, ותמיד תהיו מודעים לסיכונים הכרוכים בהשקעה בקריפטו.

הימנעו מהחלטות פזיזות, פזרו את השקעותיכם, והשתמשו באסטרטגיות ניהול סיכונים מושכלות. כך תוכלו לנצל את הפוטנציאל של שוק הקריפטו בצורה בטוחה ומושכלת יותר.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.