הכרות עם Aptos (APT) – אנליזה מלאה 2024

June 13, 2024
|
10 דקות

עולם טכנולוגיית הבלוקצ'יין משתנה ללא הרף, ואנו נחשפים על בסיס יומי לטכנולוגיות חדשות, רעיונות חדשים ופרויקטים הבאים בהבטחה לשנות את עתיד הטכנולוגיה.

כזה הוא גם הפרויקט Aptos (APT). פלטפורמה מתקדמת המיועדת לנפח פעולה גדול במיוחד, אמינות ושימושיות אשר פותחה על ידי חבורת יוצאי מטא (פייסבוק לשעבר) שעבדו על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של החברה בשנים האחרונות.

אך האם ביכולתו לבצע את מה שטוען או שאלו מילים ריקות מתוכן?

הפרויקט מתבלט בגישתו הייחודית לפתרון חלק מהאתגרים הדחופים ביותר שעומדים בפני מערכות בלוקצ'יין אחרות. הפרויקט עושה שימוש בשפת התכנות  Move אשר פותחה בחברת מטא כאשר עבדו על טכנולוגיית הבלוקצ'יין שלהם הנקראה Diem. השפה מותאמת לביצוע העברות ופיתוח חוזים חכמים בצורה בטוחה ויעילה מבחינת שימוש משאבים.

רשת הבלוקצ'יין של הפרויקט טוענת ליכולות ביצוע מרשימות הכוללות יכולת לעבד יותר מ-5,800 עסקאות בשנייה, מה שמדגיש את הפוטנציאל שלה לתמוך במגוון רחב של יישומים ושירותים בקנה מידה גדול.

עם שמות גדולים מאחורי הפרויקט, משקיעים מוכרים וטכנולוגיה חדשנית, הפרויקט Aptos ממקם את עצמו בחזית ומציע הן למפתחים והן למשתמשים פלטפורמה שלא תענה רק על דרישותיהם של יישומי היום יום, אלא גם מיועדת להתאים את עצמה לצרכים העתידיים הצפויים להגיע כאשר השימוש על הרשת יגדל משמעותית בכדי לשמור על חוויית שימוש מהירה וחלקה.

קישור לאתר הפרויקט: https://aptosfoundation.org
קישור לעמוד הסבר: https://aptosfoundation.org/whitepaper

מה מייחד את הפרויקט

הפרויקט מאמץ גישה מעשית למחקר, תוך עבודה צמודה עם מהנדסים בכדי להבין את צרכי הבלוקצ'יין ולספק פתרונות היכולים לעמוד במבחן המעשי.

מעבר לכך הפרויקט מציג מדדי ביצועים מרשימים הכוללים יכולת עיבוד של מעל 10,000 העברות בשנייה וכיום לטענת הצוות הם עובדים בכדי להגיע ליכולת עיבוד של מעל 100,000 העברות בשנייה, כך שהפרויקט יכול להתאים למגוון רחב של אפליקציות ושירותים שירוצו במקביל על גבי הרשת.

לפי בדיקה בתאריך 13/06/2024, במהלך 30 הימים האחרונים, הרשת של Aptos כ5500 עסקאות בשנייה בעוד הרשת של אית'ריום הגיע למהירות עיבוד שלכ13.7 עסקאות בשנייה.

בחודש מרץ, לטענת Aptos Foundation אשר מובילים את פיתוח הפרויקט, הצליחו להגיע למהירות של "זמן אישור הפעולה" של פחות משניה אחת.

זמן אישור הפעולה הינו הזמן שלוקח למשתמש לשלוח את הוראת ההעברה מהארנק הפרטי שלו עד הזמן בו היא נקלטת על גבי הרשת.

אם נשווה את אורך התהליך לרשתות אחרות, נראה שזמן האישור על גבי רשת סולנה ופוליגון עומד על כ7 וחצי שניות, אוולאנץ' (AVAX) ואופטימיזם שהיא שכבה שניה על גבי אית'ריום עומד על כ 4 שניות, ולעומת זאת אפטוס (APT) עומד על שניה ואף פחות.

גרף המראה את הזמן בו לוקח להעברה להישלח מארנק המשתמש ולהתקבל על ידי הרשת

נוסף על כך לפרויקט כמה מנגנונים מיוחדים בכדי לשמור על עלות ההעברות זולה וקלות השימוש.

על גבי הרשת קיימת האפשרות ליצור "עסקאות ממומנות", דבר אשר מאפשר לצד אחד לשלם את העמלה עבור העסקה \ העברה בשביל הצד שני.
זאת אומרת שאפליקציות יכולות בעצם לכסות את עלויות ההעברות של המשתמשים שלהן ובכך להקל על משתמשים ותיקים ואף חדשים להצטרף ללא הצורך לשלם עמלות העברה.

הפרויקט שוקל מסגרת למתן תמריצים למשתמשים בשביל למחוק נתונים מיותרים על גבי הבלוקצ'יין ובכך תתאפשר היכולת לנהל את האחסון בצורה יעילה יותר ולשמור על עלויות שימוש נמוכות.

נכון להיום, הפרויקט שורף (פעולה בה מטבעות מוצאים מההיצע באופן קבוע) את העמלות אשר משולמות על גבי הרשת ובכך מאזן את כמות המטבעות בהיצע בין האינפלציה לקצב השריפה, דבר המתיימר לשמור על ערך המטבע ובעקבות כך שם לשמור על עמלות נמוכות. אך יש לציין שמדיניות זו עלולה להשתנות על ידי הצבעת הקהילה בעתיד.

המטבע ושימושיו

המטבע APT מניע את כל המערכת ועומד על אותה הקטגוריה כמו ETH (ETH), AVAX (AVAX), XTZ (XTZ) ומטבעות שכבה ראשונה אחרים.

שימושיו העיקריים של המטבע הם תשלום עמלות על גבי הרשת, עזרה באבטחת הרשת על ידי סטייקינג אפשר לקרוא עוד על מה זה סטייקינג במאמר הבא: השקעה פסיבית במטבעות דיגיטליים | מה זה סטייקינג | Staking | ProxiBit.

המטבע משמש גם כמטבע משילות אשר נותן למחזיקים את הכוח להשתתף בהצבעות לגבי התנהלות הפרויקט או שינויים עתידיים.

מעבר לכך, Aptos Foundation השיקו תוכניות תמריצים בכדי למשוך אליהם מפתחים אשר יבנו אפליקציות על גבי הרשת.

וכמובן, שימוש המטבע כנכס בפרוטוקולי DeFi למיניהם אשר פועלים על גבי רשת Aptos.

חלוקת המטבעות:

כאשר התבצעה חלוקת המטבעות הראשונה באוקטובר 2022, חולקו מיליארד מטבעות בין הקהילה, הצוות המרכזי, קרן הפרויקט והמשקיעים.

טבלת התפלגות חלוקת המטבעות

חלק מהמטבעות מוקצים לפרויקטים באקוסיסטם ומיועדים להשתחרר בהדרגה במשך 10 שנים.
משקיעים ותורמים עיקריים כפופים לנעילה בת ארבע שנים עם שחרור הדרגתי לאחר השנה הראשונה.

כפי שניתן לראות למעלה בגרף העוגה בצד הימני, נכון להיום כ58.5% מהמטבעות עדיין נעולים ועתידיים להשתחרר במהלך העשור הבא.

צוות הפרויקט

הפרויקט הוקם על ידי יוצאי חברת "מטא" (לשעבר פייסבוק) כאשר המובילים ביניהם הם: מו (מוחמד) שייק ואייברי צ'ינג.

מימין לשמאל: מוחמד "מו" שייק, אייברי צ'ינג

מו הוא המנכ"ל והמייסד השותף של Aptos Labs. נוסף על כך, מו הוא יזם סדרתי עם ניסיון של למעלה מעשור בשווקים הפיננסיים הגלובליים ובתחום הבלוקצ'יין. בעברו, הוביל מו שותפויות אסטרטגיות בתחום הבלוקצ'יין במטא, ייעץ לפורום הכלכלי העולמי בנושא אסטרטגיית הבלוקצ'יין הגלובלית של הארגון ואף שירת כיועץ לקרנות עושר ריבוניות, חברות אנרגיה וחברות טלקום במסגרת עבודתו ב-BCG.
מעבר לכך עבד מו במגוון תפקידים בחברות גדולות כגון בלאקרוק, קליר-ברידג', KPMG, קונסנסיס, מרידיו ועוד.

מו נולד וגדל בברוקלין להורים מהגרים - אביו נהג מונית ואמו עקרת בית. כך שעבורו, בניית עולם נגיש יותר היא לא רק מטרה מקצועית אלא שליחות אישית, ובלוקצ'יין הוא הינו הכלי האולטימטיבי לשינוי הזה.

אייברי הוא המנהל הטכנולוגי והמייסד השותף של  Aptos Labs.
אייברי בעל ניסיון של למעלה מעשור שלניסיון בבניית טכנולוגיות מבוזרות והרחבתן למיליארדי משתמשים ברחבי העולם.
לפני Aptos, הוביל את צוות פלטפורמת הקריפטו במטא והתמקד בכל היבטי הטכנולוגיה, כולל תשתיות ארנקים ופיתוח בלוקצ'יין שכבה ראשונה, בעיקר הבלוקצ'יין שפותח בתוך חברת מטא: Diem.
לפני כן, שימש כמוביל הטכנולוגי הכללי לכל צוותי עיבוד הנתונים בקבוצות של מטא, כולל עבודה על ספארק – תוכנת מציאות רבודה, עיבוד גרפים, מודל תכנות מאוחד לתהליכי עיבוד, ועוד.

טכנולוגיות אלו מספקות את התשתית האנליטית לכל מוצרי מטא אשר פועלת במאות אלפי מכונות ומאפשרות שימוש למיליארדי משתמשים כך שאין ספק שאייברי הוא בעל ידע מוכח ועשיר בבניית תהליכים המיועדים לפעול בשימוש נרחב ובבניית טכנולוגיות בלוקצ'יין.

פרויקטים מתחרים

אפטוס ללא ספק קפץ ישירות לעולם השחקנים הגדולים כגון ביטקוין, אית'ריום, סולנה, אוואלאנץ' ורשתות שכבה ראשונה אחרות.

כבר ביום הראשון בו התחיל להיסחר המטבע, הפרויקט מיקם את עצמו בין המטבעות הגדולים ונסחר בשווי שוק של כ940 מיליון דולרים.

כיום, המטבע עומד במקום ה32 בשווי השוק שלו מול שאר מטבעות הקריפטו, או במקום ה12 אם נתייחס רק לפרויקטי שכבה ראשונה.

ההשוואה הרווחת לאפטוס היא רשת סולנה אשר בנויה על שפת התכנות Rust בעוד אפטוס בנויה על שפת תכנות הנקראת Move אשר מבוססת על שפת Rust ופותחה ע"י מטא בשלבי בניית פרויקט הבלוקצ'יין שלהם Diem.

לטענת הצוות, הרשת יכולה להגיע למהירות ביצוע עסקאות של כ-160,000 עסקאות בשנייה.
ושפת התכנות הייחודית שלה מאפשרת למפתחים לעבוד בצורה מהירה ויעילה יותר מאשר בעבודה מול סולנה או אית'ריום.

גם אפטוס וגם סולנה שואפים למהירות עסקאות גבוהה, כאשר בהשוואה בין הרשתות, סולנה, שלטענת הצוות יכול לבצע עד כ65,000 עסקאות בשנייה, חוותה בעבר מספר נפילות לא מבוטל אשר עצר את כל הפעלות על גביה.

כנגד סולנה ואפטוס אפשר לקחת את אוולאנצ' אשר טוען להגיע למעל 4500 עסקאות בשנייה.
אמנם מספר העסקאות קטן משמעותית ממה שנטען על ידי הצוותים של סולנה או אפטוס, אך בניגוד אליהם, אוולאנץ' הינה רשת אשר יכולה להתממשק בצורה יחסית פשוטה למערכת של אית'ריום ובכך ליהנות ממגוון הפרוטוקולים וכמות האפליקציות אשר כבר קיימות ללא צורך בכתיבת הקוד מאפס בכדי להתאים אותו לרשת כמו במצב של סולנה או אפטוס.

למרות המספרים הרשומים למעלה אשר נטענו על ידי הצוותים, אם נסתכל על המצב בפועל נגלה שאף אחת מהרשתות לא באמת הגיעה לכמות העסקאות הנטענת.

אם נסתכל באתרChainspect אשר משווה נתונים בין רשתות מראה לנו את מספר העסקאות המקסימלי לשניה אשר נרשמו על גבי כלרשת.

רשת Aptos הגיעה לגובה של 7480 עסקאות.
רשת Solana הגיעה לגובה של 1624 עסקאות.
רשת Avalanche הגיעה לגובה של 92.74 עסקאות.

בכדי לתת נקודת רפרנס למהירות עיבוד העסקאות, גובה העסקאות המקסימלי הנרשם באתר Chainspect לרשת אית'ריום היא 64.34 עסקאות לשנייה.

השוואת כמות העברות לשנייה בין הרשתות

סייגים וחששות:

אחד הסייגים העיקריים עם כל רשת חדשה הוא, האם הרשת תצליח למשוך אליה משתמשים חדשים ולשמר משתמשים קיימים לאורך זמן.
לא משנה כמה הרשת תהיה מהירה או זולה, כל עוד אין משתמשים על גבי הרשת או שקיים מחסור באפליקציות שימושיות, הרשת עלולה להפוך לרשת רפאים.

רשתות רפאים הן רשתות אשר קיימות ומאמתות בלוקים כאשר הבלוקים ברובם ריקים ואין משתמשים אשר מבצעים העברות על גבי הרשת.

מכיוון שאפטוס היא רשת שכבה ראשונה מסוג חדש אשר כיום לא מתממשק בצורה קלה לרשתות אחרות, מפתחים צריכים לבנות על גביה אפליקציות וחוזים חכמים "מאפס" כך שקצב גידול האפליקציות על הרשת אינו מהיר במיוחד לעומת רשת כגון Avalanche אשר החוזים עליה בנויים בצורה דומה לאית'ריום וכך מתאפשר מעבר קל יחסית של אפליקציות מרשת אחת לאחרת.

השוואת מות משתמשים שבועית על גבי הרשתות - נלקח מאתר token terminal


בגרף המצורף ניתן לראות את גידול המשתמשים על הרשתות Solana, Ethereum, Aptos וAvalanche מתחילת השנה.

ניתן לראות שהרשת שמשכה אליה את כמות המשתמשים הגדולה ביותר היא סולנה ולאחר מכן אפטוס.
מנגד נראה שאית'ריום ואוולאנץ' איבדו מכמות המשתמשים שלהן.

בנוסף לעניין כמות המשתמשים על גבי הרשת, קיים עניין האינפלציה.
כפי שנכתב בחלק המדבר על חלוקת המטבע, כיום נמצאים בשוק רק כמחצית מכמות המטבעות אשר קיימים ובכל שנה, מתווספים עוד מטבעות אשר משתחררים מנעילה ומגיעים אל השוק, דבר המשפיע בסופו של דבר גם על מחיר המטבע.

מעבר לעניין שחרור מטבעות, כדאי לזכור שאין מספר סופי לכמות המטבעות שייווצרו וככל שיעבור הזמן ובהתאם לשימוש הרשת, ייווצרו עוד מטבעות אשר יגיעו בסופו של דבר לסירקוצליה וגם להם תהיה את השפעתם על המחיר.

גרף שחרור המטבעות נכון ל13.06.2024

לסיכום:

Aptos מציג חידושים מרשימים בעולם הבלוקצ'יין ומביא עימו יתרונות משמעותיים בתחום הסקלאביליות, האמינות והשימושיות. עם יכולות טכנולוגיות גבוהות, שפת תכנות ייחודית והבטחה לביצועים מרשימים. הפרויקט ממקם את עצמו כאחת מהרשתות המובילות בשוק ומציע מנגנונים מיוחדים לשמירה על עלויות נמוכות וקלות השימוש, כמו אפשרות ל"עסקאות ממומנות" ותמריצים למחיקת נתונים מיותרים בכדי להקל על המערכת.

הצוות המוביל את הפרויקט, מורכב מיוצאי מטא עם ניסיון רחב בבניית טכנולוגיות מבוזרות, מוסיף לשווי ולמוניטין של הפרויקט.
אך עם זאת, ישנם סייגים כמו הצורך למשוך ולשמר משתמשים על הרשת, התמודדות עם האינפלציה ושחרור המטבעות בשנים הבאות, אשר עלולים להשפיע על עתיד הפרויקט ובעיקר על מחיר המטבע.

בסופו של דבר,  Aptos מציע שילוב של טכנולוגיה מתקדמת, פלטפורמה עמידה ותשתית פיתוח חדשנית, אשר יחדיו יכולים להבטיח את מקומה כאחת מהרשתות הבולטות בעולם הבלוקצ'יין בעתיד הקרוב. הפרויקט כבר מראה סימנים חיוביים ומצליח למשוך תשומת לב רבה, אך הצלחתו תמדד ביכולתו לשמר את המשתמשים ולהמשיך לפתח את האקוסיסטם על ידי משיכת מפתחים אשר ירצו לבנות על גבי הרשת.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.