הכרות עם Uniswap (UNI) – אנליזה מלאה 2024

May 27, 2024
|
12 דקות

בשנים האחרונות ראינו את נוף הכלכלה המבוזרת גדל בצורה אדירה.
רשתות חדשות, פרויקטים חדשים, מערכות חדשות, ובעיקר סכומי הכסף הגדולים אשר נכנסו לתחום בין אם בצורת פרויקטים עצמאיים או פרויקטים הממומנים על ידי מוסדות גדולים הרוצים לקחת חלק בהתפתחות התחום המרתק הזה שנקרא Decentralized Finance.

בכדי להבין מה זה בעצם הפרויקט שנקרא Uniswap (UNI), נסביר בקצרה כיצד עובדות בורסות בשוק ההון המסורתי, או בשמן בעולם הקריפטו – בוראות ריכוזיות.

הצורה בה בורסות ריכוזיות עובדות שונה במהותה מהצורה בה בורסות מבוזרות עובדות.

בורסה ריכוזית עובדת בצורה שבה המשתמש מפקיד את כספו לחשבון המנוהל על ידי הבורסה, היא בתמורה מזכה את חשבון המשתמש בבורסה בסכום הכסף אותו הפקיד אך עדיין מחזיקה בפועל בנכסים.
מצד המשתמש, הוא יכול לשלוח פקודות קניה ומכירה אשר נשמרות במאגר הנתונים של הבורסה והיא מתפעלת מנגנון אשר מחבר בין מוכרים לקונים. בעצם מנהלת את ספר הפקודות בצורה עצמאית.

גוף ריכוזי הוא גוף בו בעל השליטה הבלעדית שולט בתפעול המערכת ויכול לבצע שינויים לפי החלטתו ללא אישורים מגופים אחרים.

בורסה מבוזרת אינה מחזיקה את נכסי הלקוחות או מנהלת בצורה עצמאית את ספר הפקודות.
כאשר משתמש מעוניין לבצע קניה או מכירה של מטבע מסוים, אין צורך בהפקדת הנכסים בחשבון הבורסה, המשתמש יתחבר בעזרת הארנק הדיגיטלי שלו לממשק הבורסה, יבצע את הפעולה ויקבל את הנכס או התמורה ישירות לתוך הארנק.
ללא הפקדת נכסים מראש ובלי לסמוך על הבורסה שתשמור על הנכסים בשביל המשתמש.

דיאגרמה של גוף ריכוזי (ימין) מול גוף מבוזר (שמאל)

גוף מבוזר הוא גוף בו לא קיים בעל שליטה בלעדית, כל שינוי מהותי יצטרך לעבוד הצבעה וקבלת הסכמה מרוב המשתתפים \ הגופים בעלי יכולת קבלת ההחלטות.

פה נכנס הפרויקט Uniswap, אשר היה בין החלוצים שבבורסות המבוזרות, שולט בכ25% מנפח המסחר הכולל בין כל הבורסות המבוזרות על רשת אית'ריום (על פי מידע מאתר CoinGecko),ובעל נפח הנכסים הנעולים תחתיו (בצורת בריכות נזילות אשר נדבר עליהן בהמשך) בשווי של כ58.5% מכלל הנכסים הנעולים בבורסות המבוזרות על רשת אית'ריום (על פי מידע מאתר DefiLlama).

נתוני המטבע UNI

קישור לאתר הפרויקט: Home | Uniswap Protocol
קישור לעמוד הדף הלבן: Uniswap v3 Core

 

אז מה זה בעצם יוניסוואפ?

לאחר שהבנו את ההבדל הבסיסי ביותר בין בורסות ריכוזיות לבין בורסות מבוזרות, אפשר להתמקד יותר לעומק בפרויקט יוניסוואפ עצמו.

יוניסוואפ (UNI) הוא בורסה מבוזרת אשר מעניק למשתמשיו את האפשרות לבצע מסחר או לרכוש מטבעות דיגיטליים ללא הצורך להפקיד את הכסף בחשבון הבורסה, אלא משאיר את השליטה אצל המשתמש בכך שהמסחר מתבצע ישירות מול הארנק הפרטי שלו.

הבורסה מתאימה לכלל המטבעות אשר נמצאים על אותה הרשת, כך למשל ניתן לסחור בכל המטבעות אשר נמצאים על רשת אית'ריום אם משתמשים בחוזי הבורסה על אית'ריום (ETH) 'או על כל המטבעות אשר נמצאים על הרשת של אבאלאנץ (AVAX) אם משתמשים בחוזי הבורסה על הרשת הזו.
כיום הבורסה זמינה לשימוש על גבי 9 רשתות שונות אשר מתאימות בצורת החוזים שלהן לחוזים של אית'ריום ואף החלה לאפשר מסחר בNFTs.

ממשק החלפת המטבעות של יוניסוואפ

בבורסות ריכוזיות, קיים מושג הנקרא “Market Makers”. אלו הם גופים גדולים העובדים בשיתוף עם הבורסה ודואגים לכך שתהיה מספיק נזילות זמינה בכדי שמשתמשים רגילים יוכלו לבצע קניות או מכירות באופן שוטף ולרוב בצורה מידית.
שירות כזה, עובד לרוב בצורה אוטומטית בה הגוף המספק את הנזילות מפעיל מערכת אוטומטית אשר שולחת פקודות קניות ומכירות בשערים קרובים מאוד למחיר הנוכחי של הנכס ובכך מצמצמות את הפרש המחירים בין הקונים למוכרים.

לעומת בורסות ריכוזיות, שירות כזה יהיה יקר מאוד על גבי הרשת שכן על כל שליחת הוראה, יצטרכו עושי השוק לשלם עמלה לרשת, גם במידה וההוראה לא התבצעה או בוטלה.

מסיבה זו, יוניסוואפ החליטו לעבוד במודל מסחר חדש הנקרא "עושי שוק אוטומטיים" או באנגלית Automated Market Makers אשר לרוב מופיע בתור ראשי התיבות "AMM".

צורת העבודה של המודל החדש יחסית טכנית ומורכבת ולכן ארחיב יותר על התהליך בחלק הבא של הכתבה למי מכם שמתעניין.
מי שלא מעוניין בהסבר יכול לדלג לחלק "המטבע ושימושיו"

אבל בקצרה, מודל זה מאפשר למשתמש לבצע עסקאות בכל זמן שיבחר מבלי הצורך לחכות לצד השני.
התהליך עובד בצורה שבה המשתמש בעצם מבצע החלפת מטבעות מול "בריכת נזילות" שהיא בפועל חוזה חכם אשר מחזיק את צמד המטבעות מולם המשתמש רוצה לבצע את העסקה, באופן שמהווה 50-50 מכלל השווי של ה"בריכה". כאשר העסקה מתבצעת, החוזה מאזן מחדש את כמות הנכסים בכל צד כך שתמיד תהיה אפשרות למשתמשים הבאים לבצע עסקאות בין צמד המטבעות.

הסבר טכני -  בריכות נזלות עושי שוק אוטומטיים וספקי נזילות

מה הן בריכות נזילות (Liquidity Pools)?

בריכות נזילות, או באנגלית "Liquidity Pools", הן מרכיב מרכזי באפליקציות מבוססות חוזים חכמים כמו יוניסוואפ. בריכות אלו מאפשרות מסחר במטבעות קריפטוגרפים בצורה מהירה ויעילה, ללא צורך במתווכים מסורתיים כמו בנקים או ברוקרים.

במקום לקבוע את מחירי המטבעות לפי הביקוש וההיצע כפי שנהוג בשוק המסורתי, בריכות נזילות משתמשות בנוסחה מתמטית לקביעת המחירים. נוסחה זו מתעדכנת בכל פעם שמבוצעת עסקה.

היתרונות של בריכות נזילות כוללים:

נגישות מסביב לשעון: ניתן לבצע עסקאות בכל זמן, בלי תלות בשעות הפעילות של מוסדות פיננסיים.

זמינות נכסים למסחר: אין צורך לחכות לצד שני שיסכים לקנות או למכור את המטבעות שלכם.

צמצום מרווחי השערים: בריכות הנזילות מצמצמות את הפערים בין מחירי הקנייה למחירי המכירה.

מה הוא מנגנון ה AMM (Automated Market Maker)?

מנגנון ה-AMM הוא החוזה החכם שמנהל את בריכות הנזילות. כאשר מתבצעת עסקה, החוזה החכם מעדכן את כמויות המטבעות בבריכה ומשנה את המחירים לפי נוסחה קבועה.

לדוגמה, אם מישהו קונה מטבע בסיס (כמו אית'ריום) באמצעות מטבע אחר (כמו USDC), הכמות של מטבע הבסיס בבריכה תקטן והכמות של המטבע השני תגדל. כתוצאה מכך, המחיר של מטבע הבסיס יעלה באופן אוטומטי.

מנגנון ה-AMM אחראי גם על קביעת המחיר שהקונה יקבל וגם על איזון המטבעות בבריכת הנזילות בצורה קבועה ואוטומטית.

מה הם ספקי נזילות (Liquidity Providers)?

ספקי נזילות, או באנגלית "Liquidity Providers" (לרוב נכתב "LP"), הם משתמשים שמפקידים את המטבעות שלהם בבריכת נזילות המנוהלת על ידי חוזה חכם. החוזה החכם הזה מאפשר מסחר אוטומטי במנגנון שנקרא "AMM" (Automated Market Maker).

כאשר משתמש בוחר להפקיד את נכסיו בבריכת נזילות, למשל בריכת USDC/ETH (שמאפשרת מסחר בין אית'ריום למטבע הצמוד לדולר), הוא צריך להפקיד שני סוגי מטבעות בשווי שווה. לחלופין, הוא יכול להפקיד רק אחד מהם, וחלק ממנו יימכר אוטומטית לטובת המטבע השני.

לדוגמה, אם יחס המסחר בין המטבעות הוא 1:2000 (כלומר, מטבע אחד של אית'ריום שווה ל-2000 מטבעות USDC), תורם הנזילות יפקיד סכום מתאים של שני המטבעות לפי היחס הזה.

ספקי הנזילות מרוויחים חלק מהעמלות הנגבות מכל עסקה שמתבצעת בבריכה, וזה מספק להם תמריץ להפקיד את הנכסים שלהם ולתרום לסחירות המטבעות בבריכה.

דיאגרמת תהליך אספקת הנזילות לבריכה וקבלת עמלת מסחר בתמורה

עם זאת, ספקי הנזילות חשופים גם לסיכונים כמו אובדן זמני (Impermanent Loss), שבו הם עלולים להפסיד כסף אם הערך היחסי של המטבעות שהם הפקידו משתנה, וכן לסיכוני אבטחה במקרה של ניצול פרצות בחוזים החכמים.

מה הוא אובדן זמני (Impermanent Loss)?

האובדן הזמני הוא תוצאה של מנגנון ה-AMM (Automated Market Maker) והוא מתייחס להפסד הפוטנציאלי שתורמי הנזילות יכולים לחוות כאשר הם מפקידים את הנכסים שלהם בבריכת נזילות.

כאשר תורם נזילות מפקיד נכסים (כמו מטבעות קריפטו) בבריכה, הוא עשוי להפסיד באופן זמני ערך ביחס לערך הנכסים אם היו נשארים אצלו ולא מופקדים בבריכה. ההפסד הזה נחשב "זמני" כי הוא יכול להשתנות עם תנודות השוק.

זה קורה בגלל שהבריכה שומרת על איזון בין הנכסים לפי נוסחה קבועה. אם ערכי המטבעות משתנים (למשל, אם ערך אחד המטבעות עולה), היחס בין המטבעות בבריכה משתנה בהתאם, וזה יכול לגרום להפסדים לתורמי הנזילות כשהם מושכים את הנכסים שלהם.

לדוגמה:

תורם נזילות מפקיד 1 ETH ו-100 USDC בבריכה, כשהערך של 1 ETH הוא 100 USDC. כלומר, הוא מפקיד נכסים בערך כולל של 200 USDC.

אם ערך ה-ETH עולה ל-150 USDC, היחס בבריכה ישתנה.

תורם הנזילות עשוי לגלות שכאשר הוא מושך את הנכסים, הוא מקבל פחות ETH ויותר USDC. נניח שהוא מקבל 0.866 ETH ו-130 USDC, שעדיין שווים ל-200 USDC.

אבל אם הוא היה שומר את המטבעות מחוץ לבריכה, הוא היה מקבל 1 ETH (שהשווי שלו כעת 150 USDC) ו-100 USDC, כלומר נכסים בשווי 250 USDC.

המטבע ושימושיו

המטבע UNI, הוא מטבע משילות.
מטבעות משילות נועדו בכדי לקדם את ביזור השליטה בפרויקט וחלוקת הכוח בין משתמשיו. זאת אומרת שהוא לא נועד בכדי לשמש כמטבע תשלום אלא כמעין "כוח השפעה" בנוגע לקבלת החלטות על התקדמות הפרויקט (בדומה למטבע AAVE).

דוגמה בולטת בנוגע להצעה העומדת להצבעה כבר מספר פעמים בפורום של יוניסוואפ, היא "הפעלת המתג" אשר ינתב חלק מהעמלות אשר מגיעות לספקי הנזילות מכמה צמדי מטבעות נבחרים, למחזיקי המטבע הצעה זו עלתה מספר פעמים אך נכון להיום עדיין לא אושרה ברוב קולות עקב חששות כאלו ואחרים בקרב משתמשי הפרויקט.

הצעות בפורום מקבלי ההחלטות של יוניסוואפ

בשונה ממטבעות של פרויקטים אחרים, אשר יצאו לשוק בצורה של מכירה הדומה להנפקת ניירות ערך (הפרויקט מוכר מטבעות בצורה פומבית לצורך גיוס כספים להמשך פיתוח ותפעול המערכת), יוניסוואפ החליטו לחלק את המטבעות באופן רטרו-אקטיבי למשתמשי הפרויקט בצורה הנקראת בשוק הקריפטו "אייר-דרופ" (Airdrop).

בראשון לספטמבר 2020, כל ארנק אשר השתמש בעברו בפלטפורמה של יוניסוואפ, בין אם ניסה לבצע החלפת מטבע או סיפק נזילות לבריכה כזו או אחרת, גילה שהוא זכאי לקבלת 400 מטבעות UNI אשר בזמן החלוקה היו שווים לכ- 1380$ כאשר המטבע החל להיסחר בסביבות השער 3.4$ ביום הראשון לחלוקה.

ביום החלוקה, עקב מכירות רבות, ירד משמעותית מחיר מטבע אך התייצב כבר באותו היום בין 2$ל4$.
בשיאו הגיע המטבע לשווי של כ-44.9$ במאי 2021, וכיום עומד המטבע על כ11.2$.
מחיר זה מסמן ירידה של כ75% ממחיר השיא של מטבע ועליה של 988.6% ממחירו הנמוך ביותר 1.03$ בספטמבר 2020.

צוות הפרויקט

הפרויקט הוקם על ידי מפתח בשם היידן אדמס, אשר לטענתו, קיבל את הרעיון מפרסום של ויטאליק בוטרין, אחד ממקימי אית'ריום.

היידן אדמס - מייסד יוניסוואפ

היידן הינו בוגר תואר ראשון במדעים ולמד באוניברסיטת סטוני ברוק אשר בניו יורק.
לאחר סיום התואר, עבד היידן במשך שנה בתור אנליסט בחברת הייצור סימנס (Siemens) שם היה מכין ומנתח סימולציות והדמיות זרימת חום.

לאחר מכן, בשנת 2017, לאחר קבלת הרעיון מויטאליק, החל לבנות את הפרויקט שלימים יקרא "יוניסוואפ".

היידן אף נכנס לרשימת FORBES המפורסמת "30 מתחת ל30".

פרויקטים מתחרים

למרות שיוניסוואפ כבר ביסס את מעמדו בתור הבורסה המבוזרת המרכזית בנוף שוק הקריפטו, קיימים מספר מתחרים אשר "גונבים" מנתח השוק של הפרויקט.

הבולטים מבינהם הם: Curve Finance, Balancer, Sushiswap, Bancor

Curve Finance - גם הוא בורסה מבוזרת אך בשונה מיוניסוואפ, Curve (CRV) החליטו להתמקד בסחר בין זוגות יציבים ובמטרה לספק את המרווח הצמוד ביותר מבין שאר הבורסות המבוזרות.

Balancer – באלאנסר הינה בורסה מבוזרת אך בנוסף לאפשרות החלפת מטבעות, באלאנסר נותנת גם שירות "ניהול תיקים" בו המשתמש מרכיב תמהיל תיק אותו הוא מעוניין להחזיק ובמספר מטבעות ולכל מטבע הקצאה מסוימת באחוזים מסך התיק, באלאנסר תדאג לאזן את התיק כל כמה זמן כך שהאחוזים שקבע המשתמש יישמרו.

SushiSwap – הסיפור של סושיסוואפ הוא סיפור מעניין ששווה להקדיש לו מאמר משל עצמו. אבל בקצרה, סושיסוואפ במקור הוא בעצם "העתק" של יוניסוואפ אשר משך אליו משתמשים בעזרת תמרוץ ספקי הנזילות לעבור מבריכות הנזילות של יוניסוואפ לבריכות של סושיסוואפ בעזרת חלוקת מטבעות הפרויקט לעוברים.

Bancor – בנקור היו הפרויקט הראשון אשר השתמש בטכנולוגיית ה AMM בשנת 2017 והביאו לחזית הבמה את רעיון הבורסות המבוזרות.


סייגים וחששות:

למרות ההיסטוריה הארוכה יחסית של יוניסוואפ והעובדה שעד היום שחקנים זדוניים לא הצליחו למצוא פרצה או לנצל לרעה את המערכת ואת החוזים החכמים שלה, עדיין קיימים כמה נושאים אשר אולי יגרמו לחלק ממשתמשי הפרויקט הפוטנציאלים לחשוב שוב לפני שיקנו את המטבע או יחליטו להשתמש במערכת.

נתחיל מהנושא הקבוע והברור, כמו בכל פרויקט, גם פה בסופו של דבר המשתמש מתקשר מול קוד פתוח ולא מול גוף אנושי אשר מטפל בבקשותיו.
לכן, תמיד על המשתמש להיות עם יד על הדופק ולזכור בשלב מסוים בעתיד, עלולה להתגלות פרצה כזו או אחרת בקוד או ניצול לרעה של אחד מהחלקים בו הפרויקט משתמש (למשל, מניפולציה של מחיר מטבע דרך האורקל אשר מספק את המחירים לחוזה החכם. ניתן לקרוא על כך במאמר שכתבנו על Link).

מעבר לכך, גם אם לא הייתה שום בעיה בחוזים או במערכת עצמה, מכיוון שהבורסה מאפשרת לסחור מול כל מטבע אשר נמצא על הרשת עליו החוזה יושב, יש לקחת בחשבון שעלולים להיות מטבעות אשר ינסו להתחזות למטבעות אחרים.
דוגמה טובה לכך היא מקרה שקרה ביולי 2022 שבו שחקן זדוני ביצע פעולת פישינג בה גרם למשתמשים לחשוב שהם זכאים לעוד חלוקה של המטבע UNI, ובכך הצליח לגנוב מעל ל17.5 מליבן דולרים ממשתמשי הפלטפורמה.
חשוב לציין שלא הייתה שום תקלה או בעיה בחוזים עצמם אלא ניצול חוסר תשומת הלב של המשתמשים עצמם.

עוד עניין שעלול להיות בעייתי בעיני חלק ממשתמשי יוניסוואפ הוא תהליך משפטי של הרשות לניירות הערך של ארצות הברית מול החברה האחראית על הפרויקט, יוניסוואפ לאבס.

מנכ"ל החברה, היידן אדמס, פרסם כי החברה קיבלה הודעה המכונה "הודעת וולס" או באנגלית wells notice, שהיא הודעה מוקדמת הבאה ליידע את הנמענים לגבי אישומים אשרה רגולטור שוקל להביא כנגדם.

ההודעה התמקדה בהיותה של בורסת יוניסוואפ ברוקר ניירות ערך ובורסת מסחר לניירות ערך אשר לא רשום בארצות הברית.

חברת יוניסוואפ לאבס יצאה עם הודעה כנגד הודעת האזהרה ואמרה שתילחם בהאשמות וכי אינה עברה על החוק.

היועץ המשפטי הראשי של החברה אמר שיוניסוואפ אינה עומדת בהגדרות הרשות כבורסה וכי המוצרים שהחברה מספקת חוקיים.

בנוסף אדמס כתב בתגובה:
" אני מתוסכל מכך שנראה שהרשות לניירות ערך יותר מעוניינת להגן על מערכות אטומות מאשר להגן על צרכנים. ושנצטרך להילחם בסוכנות ממשלתית אמריקאית כדי להגן על החברה שלנו ועל התעשייה שלנו, המאבק הזה ייקח שנים, עשוי להגיע עד לבית המשפט העליון, והעתיד של טכנולוגיית הפיננסים והתעשייה שלנו תלוי בכך. אם נעמוד יחד נוכל לנצח. אני חושב ששווה להילחם למען חירות. אני חושב ששווה להילחם למען הכלכלה המבוזרת. "

קטע מהודעתו של מייסד יוניסוואפ –אדמס בקשר להודעת הרשות לניירות ערך של ארצות הברית

לסיכום:

יוניסוואפ היא ללא ספק אחת הבורסות המרכזיות בנוף הקריפטו ולא נראה שזה ישתנה בתקופה הקרובה.

לאחר שהחלה את דרכה ב2018, ופרצה לתודעת כלל השוק כשפיזרה את המטבע שלה לכלל המשתמשים באופןרטרו-אקטיבי, השם יוניסוואפ הוא לגמרי שם דבר בעולם הקריפטו עם אין ספור פרויקטים משתמשים בשירותיה כמו למשל Aave (AAVE) אשר מבצעת דרכה את פעולות החלפת המטבעות שלה.

ואף עם יותר פרויקטים המבוססים על הטכנולוגיה שלה או אפילו החלו כהעתק שלה כדוגמת סושי-סוואפעל רשת אית'ריום, קוויק-סוואפ על רשת פוליגון, או "טריידר-ג'ו" על רשת אוולאנץ' (AVAX).

אמנם יש את העניין מול הרשות לניירות הערך של ארצות הברית אך דבר זה לא באמת השפיע באופן משמועתי על מחזורי המסחר או כמות הנכסים הנעולים בבריכות הנזילות בבורסה.

גרף שווי הנכסים הנעולים בבריכות הנזילות של יוניסוואפ

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.