השקעה בביטקוין - למי זה כדאי, הבנת הפוטנציאל והסיכונים

September 9, 2024
|
10 דקות

לאחר תקופה של ירידות מחירים, אשר זכתה לכינוי "חורף הקריפטו", ביטקוין חווה התאוששות חזקה ואף הגיע לשיא חדש של 72,000 דולר. הסיבות לעלייה הזו הן מגוונות, החל מהתפתחויות רגולטוריות ועד התעניינות מחודשת של מוסדות פיננסיים מה שמשך עיניים רבות לחזור ולהתעניין בשוק הקריפטו.
אבל, לפני שקופצים לעולם המטבעות הדיגיטליים, חשוב לשקול באופן מחושב את הפוטנציאל לרווח אל מול הסיכונים הקיימים.

מה מניע את עליית הביטקוין?

ישנם מספר גורמים שתרמו לעליית הערך של ביטקוין במהלך השנה האחרונה. אחד המניעים העיקריים הוא ההתפתחויות הרגולטוריות בשווקים מרכזיים. לאחרונה, בריטניה אישרה לבורסות מוכרות ליצור שוק למוצרים פיננסיים מגובים בקריפטו, מה שמאפשר למוסדות להשקיע במוצרים אלו. גם בארה"ב, הרשות לניירות ערך אישרה את קרנות הסל ספוט (ETF) הראשונות מסוג ביטקוין ואף של אית'ריום (ETH) ,בתחילת השנה. התפתחויות אלו מספקות דרך נגישה, בטוחה ומפוקחת יותר עבור משקיעים להיחשף לביטקוין.

זמינותן של קרנות ETF מבוססות ביטקוין (BTC) מקלה על המשקיעים להשתתף בשוק הקריפטו מבלי להתמודד עםהמורכבויות הטכניות הכרוכות ברכישה ואחסון של מטבעות קריפטוגרפיים בצורה ישירה.

קרנות אלו נסחרות בבורסות מוכרות כמו נאסד"ק והבורסה לניירות ערךשל ניו יורק, ומעניקות רמת לגיטימציה ונוחות שפונות הן למשקיעים פרטיים והן למוסדיים.

לקריאה מעמיקה יותר בנושא קרנות סלספוט בתחום הקריפטו, לחצו כאן.

רשימת קרנות הסל העדיפות ביותר על פי אתר פורבס

הבנת התנודתיות של ביטקוין

למרות ההתאוששות, ביטקוין נשאר נכס תנודתי במיוחד. באותה מידה בה הוא יכול להרקיע שחקים, הוא יכול גם לצנוח במהירות. תנודתיות זו, הודגמה בבירור בשנת 2022, כאשר קריסת אחת הבורסות הגדולות
לקריפטו, FTX, זעזעה את השוק. השערורייה גרמה להפסדים כספיים משמעותיים ולירידה כללית באמון
בשוק המטבעות הדיגיטליים.
תנאי הכלכלה, כמו העלייה בריבית, החריפו עוד יותר את האתגרים הללו, שכן הפכה להחזיק נכסים שלא מניבים הכנסה ליקרה יותר והפחיתה את הרצון של אנשים להשקיע בנכסים הנחשבים "מסוכנים".

תנודתיות זו בביטקוין היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מציעה פוטנציאל לרווחים משמעותיים, אך מצד שני, היא מהווה סיכון להפסדים כבדים.

שיקולים סביבתיים וביטחוניים

מעבר לתנודתיות השוק, ביטקוין מתמודד עם אתגרים נוספים. אחד החששות המרכזיים הוא השפעתו הסביבתית. שכן כריית ביטקוין, התהליך שבאמצעותו נוצרים מטבעות חדשים ומאומתות עסקאות, צורכת כמות גדולה של אנרגיה.
תהליך זה הוביל להגדלת העומס על רשתות החשמל והעלה את עלות הציוד המחשוב כגון כרטיסי מסך.
ככל שהחששות הסביבתיים גדלים ברחבי העולם, קיימות כריית הביטקוין עשויה להשאר נושא שנוי במחלוקת.

צילום של חוות כרייה במוסקווה – נלקח מאתר iStock

גם הסיכונים הביטחוניים לא נעלמו. אמנם עסקאות ביטקוין נרשמות בבלוקצ'יין, מה שהופך אותן לבטוחות בתיאוריה, אך הפלטפורמות והבורסות שבהן נסחר הביטקוין היו מטרות תכופות להתקפות סייבר. ולכן על המשקיעים להקפיד על אמצעי אבטחה ברשת, להשתמש בארנקים ופלטפורמות מאובטחות, ולהיזהר מהונאות כגון פישינג, פרסומים שקריים ועד אפילו נסיונות הנדסה חברתית בהן קבוצת אנשים מתחזה לגוף אשר בא לעזרת המשתמש ומנסה לגרום לו בדרכים שונות לחשוף את המפתח הפרטי של ארנקו בכדי שיוכלו להשתלט עליו מרחוק ולרוקן אותו מתוכנו.

רזרבות הביטקוין המוחזקות בבורסאות

בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בכמות הביטקוין המוחזקת בבורסאות קריפטו, כאשר נכון לעכשיו, יתרות הביטקוין בבורסאות הגיעו לשפל חדש. על פי נתוני ,CryptoQuant הרזרבות המוחזקות בבורסאות ירדו בכ-12.9% מאז תחילת שנת 2024, מה שמותיר כ-2.62 מיליון מטבעות ביטקוין בלבד בבורסאות מרכזיות. ירידה זו יכולה להוות אינדיקציה לכך שלחץ המכירה על ביטקוין יורד, ועשויה לתמוך בשוק שורי במידה והביקוש ימשיך לעלות.

כאשר משקיעים בוחרים להוציא את הביטקוין מהבורסות ולהעבירו לארנקים קרים, הדבר עשוי להעיד על מחויבותם להחזיק את הנכס לטווח ארוך ועל אופטימיות ביחס לפוטנציאל המחיר העתידי. מצב זה, של היצע נמוך בבורסאות, מביא לשוק חזק ועמיד יותר, עם פחות נטייה למכירות פאניקה גדולות.

היצע המטבעות הנמצאים בבורסאות ריכוזיות מהרבעון הסופי של שנת 2021 – מקור: CryptoQuant

עם זאת, לצד היתרונות של עליית שיעור המחזיקים ארוכי הטווח, יש לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בירידה בנזילות. כאשר פחות ביטקוין זמין למכירה מיידית בבורסאות, השוק הופך לפחות נזיל ורגיש יותר לזעזועים פתאומיים. המצב הזה עשוי להוביל ל-"Supply Shock", שבו עלייה פתאומית בביקוש יכולה לגרום לקפיצות חדות במחירים.

בעוד שיש לכך פוטנציאל לתמוך בעליית מחירים נוספת, המשקיעים צריכים להיות מודעים לכך שמצבים כאלה עלולים גם להוביל לתנודתיות גבוהה יותר, במיוחד כאשר השוק מתמודד עם שינויים פתאומיים בנזילות או בביקוש.

קורלציה בין ביטקוין לנכסים אחרים

הקורלציה של ביטקוין עם נכסים מסורתיים מהווה שיקול מהותי עבור משקיעים המבקשים לגוון את תיקי ההשקעות שלהם. מחקרים מצביעים על כך שביטקוין אינו מקיים קורלציה חזקה עם שווקים פיננסיים מסורתיים כמו מניות, אג"ח או סחורות.בשנים האחרונות, ביטקוין הראה התנהגות המאפיינת נכסים בטוחים בזמן משברים כלכליים, ואף תואר על ידי משקיעים מסוימים כ"זהב דיגיטלי" בשל תכונותיו הייחודיות.

למעשה, היכולת של ביטקוין לשמור על ערך (store of value) בזמן אי-וודאות כלכלית, בצירוף היצע מוגבל של 21 מיליון מטבעות בלבד, מעודדת תפיסה של מחסור בהיצע אשר עשוי לתמוך בערכו בטווח הארוך. מחקרים מסוימים מציעים שביטקוין עשוי לתפקד כגידור מפני אינפלציה, בדומה למתכות יקרות כמו זהב, אך יש לקחת בחשבון שהתנהגותו בהקשר זה עדיין לא עקבית במצבי קיצון כלכליים. לכן, למרות שלא ניתן להתייחס לביטקוין כמפלט בטוח באופן מובהק כמו זהב, הוא מציע פוטנציאל גידור מסוים, במיוחד בעידן שבו החשש מאינפלציה גוברת.

עם זאת, במהלך משברים פיננסיים משמעותיים, כמו מגפת הקורונה בשנת 2020, נרשמה ירידה מקבילה של ביטקוין ושל שוק המניות, מה שמעיד על התלות שלביטקוין במגמות גלובליות בשוק ההון. לפיכך, משקיעים צריכים לשים לב להתנהגות הביטקוין בשווקים משתנים ולבחון אותו לא רק כגידור אלא גם כמרכיב המספק הזדמנות לרווח משמעותי בשוק דינמי ומורכב.

הפוטנציאל לטווח הארוך

למרות הסיכונים הללו, ביטקוין ממשיך למשוך תשומת לב כהשקעה לטווח ארוך. ההיצע המוגבל שלו ל-21 מיליון מטבעות יוצר תפיסה של מחסור בהיצע, מה שעשוי לתמוך בערכו לאורך זמן, במיוחד בסביבה אינפלציונית.
בנוסף, ככל שהקבלה המוסדית גדלה ומסגרות רגולטוריות מתפתחות, הלגיטימיות והאימוץ שלביטקוין במיינסטרים צפויים לגדול.

מומחי השקעות מציעים שהכנסת מוצרים פיננסיים מוסדרים לשווקים, כמו קרנות ETF, היא רגע מכונן עבור ביטקוין. על ידי הפיכת ביטקוין לנכס לגיטימי ונגיש באמצעות כלי השקעה מסורתיים, מוצרים אלה מורידים את חסמי הכניסה ומעודדים השתתפות רחבה יותר בשוק הקריפטו. השתתפות רחבה זו יכולה לתרום לייצוב ערכו של ביטקוין בטווח הארוך על ידי הגדלת הנזילות ועומק השוק שלו.

אז למי כדאי להשקיע בביטקוין?

ההחלטה להשקיע בביטקוין בסופו של דבר תלויה בסיבולת הסיכון, ביעדי ההשקעה ובהבנת שוק המטבעות הדיגיטליים. ביטקוין יכול להיות חלק בעל ערך רב באסטרטגיית השקעה מגוונת, אך רק עבור מי שמוכן להתמודד עם התנודתיות שלו. כמו בכל השקעה, חשוב לא להשקיע יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד או סכום שאולי יהיה בו צורך בעתיד הקרוב.

חשוב להישאר מעודכנים ולהתקרב להשקעות בקריפטו בזהירות רבה. הסתמכו על מקורות אמינים לניתוח שוק, הימנעו מהתפתות להייפ או למגמות במדיה החברתית, ותעדפו אבטחה ותכנון קפדני בשיטות ההשקעה שלכם.

לקריאה על מסלולי ההשקעה שאנו מציעים בפרוקסיביט וכיצד לבחור במסלול הנכון עבורכם, לחצו כאן.

מסלולי ההשקעה בפלטפורמת פרוקסיביט

לסיכום

התחייה האחרונה של ביטקוין מדגישה הן את הפוטנציאל שלו והן את האתגרים העומדים בפניו. בעוד שהתפתחויות רגולטוריות והשתתפות מוסדית גוברת עשויות לסלול אתהדרך לעתיד יציב יותר, התנודתיות של ביטקוין, החששות הסביבתיים והסיכונים הביטחוניים אינם ניתנים להתעלמות.
עבור משקיעים שמוכנים לקחת על עצמם את הסיכונים הללו, ביטקוין מציע הזדמנות ייחודית להשתתף בכלכלה הדיגיטלית הצומחת. אך עם זאת, כמובן שחשוב להישאר ערניים, לערוך מחקר מעמיק ולאמץ גישה ארוכת טווח עבור השקעה בביטקוין.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגעלכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.