ריפל, הSEC, וXRP - מסע דרך מחלוקות ומאבקים משפטיים

August 14, 2024
|
7 דקות

הקדמה

XRP אשר פותח על-ידי Ripple Labs, הינו מטבע דיגיטלי המשמש את פרוטוקוליה של החברה ונועד בכדי לאפשר העברות כספים גלובליות בצורה מהירה, חלקה וזולה לעומת מערכת הבנקים המסורתית אשר לרוב עלולה להיות יקרה ואיטית.

לעומת מטבעות אחרים, ריפל אינה ממתגת את עצמה כפרויקט המופנה לאדם הממוצע, אלא מראש מייעדת את הפרויקט להיות בשימוש על ידי גופים פיננסים גדולים למטרת העברות כספים ונכסים בצורה מהירה בין ארצות.
רשת החברה אשר נקראת RippleNet, משתמשת במטבע XRP לצורך ביצוע ההעברות ועובדת עם מעל 100 גופים פיננסים ברחבי העולם כגון: UBS, Santander, Bank of America, הבנק הלאומי של אבו-דאבי, ועוד.

קצת היסטוריה

ריפל, אחד הפרויקטים הגדולים והוותיקים בשוק, החל את דרכו עוד בשנת 2004 על ידי ריאן פאגר, בשמו המקורי "RipplePay" בתור מערכת מאובטחת לעברת כספים בצורה גלובלית.

לאחר כ8 שנים, מכר ריאן את החברה לדיוויד שוורץ, ג'ד מקיילב וארת'ור בריטו אשר הכירו את הביטקוין והטכנולוגיה אותה מנסה לקדם, והחליטו להמיר את ריפל-פיי למערכת מבוססת בלוקצ'יין דומה לביטקוין אך בת-קיימא יותר, להעברת כספים אך ללא מנגנון הכרייה של ביטקוין (BTC). לעומת זאת, העדיפה החברה לעבוד על בסיס מנגנון הוכחת ההחזקה (Proof of Stake).

לריפל היה חזון מהפכני.
ריפל רצתה לקרוא תיגר על צורת העברות הכספים חוצת הגבולות של הבנקים והגופים הפיננסים שהייתה איטית ולקחה מספר ימים. SWIFT, הגוף אשר סיפק את שירותי העברת הכספים בין בנקים ברחבי העולם, היה איטי ולא יעיל מכיוון שלמרות שסיפק את אפשרות התקשורת בין הבנקים השונים, לא הייתה לו היכולת לבצע את ההעברות עצמן, דבר אשר נעשה על ידי חברות גוף שלישי, וכללה מעבר בכמה רבדים לפני שהכספים יכלו להגיע ליעדם.

לכן, בכדי לתת אלטרנטיבה יעילה מהדרך בה בוצעו העברות באותו הזמן, ובשילוב טכנולוגיית הבלוקצ'יין, בשנת 2012, ריפל השיקה את רשת XRP אשר באה לאפשר העברות יעילות, זולות ומהירות יותר.
במהלך הזמן, החברה הבינה שלמרות החזון הראשוני שהיה מערכת עמית מול עמית, הלקוחות הגדולים אליהם הם מכוונים, יצטרכו הלקוחות לשמור על אמון המשתמשים שלהם, ולכן עברו מארכיטקטורת עמית מול עמית למודל מהמשלב את הארכיטקטורה המקורית וארכיטקטורה הדומה יותר למערכת הבנקאית הקיימת.

ניתן לקרוא יותר על הפרויקט במאמרנו "היכרות עם ריפל".

תביעת ה SEC מול ריפל

בדצמבר 2020, הרשות לניירות ערך של ארצות הברית (SEC) הגישה תביעה נגד ריפל לאבס ושניים מבכירי החברה, המנכ"ל בראד גרלינגהאוס והשותף המייסד כריס לארסן. הטענה המרכזית הייתה כי ריפל קיימה מכירה של ניירות ערך ללא רישום על ידי מכירת  מטבעות XRP.

הטענות המרכזיות של ה-SEC הן:

  • XRP צריך להיות מסווג כנייר ערך, ולא כמטבע או סחורה.
  • ריפל גייסה יותר מ-1.3 מיליארד דולר באמצעות המכירות נכסים דיגיטליים לא רשומים.

תביעה זו זעזעה את תעשיית הקריפטו, מה שגרם לרבים מהבורסות להסיר את XRP מהרשימה והמחיר שלו לצנוח  (מאז המטבע כבר חזר להיסחר ברוב בורסות). כמו כן, התביעה העלתה שאלות לגבי המעמד הרגולטורי של מטבעות קריפטו אחרים והגבירה את חששות המשקיעים לגבי עתידם.

מנכ"ל חברת ריפל - בראד גרלינגהאוס

המאבק המשפטי מתפתח

המשפט נמשך כמעט ארבע שנים והפך לאחד המאבקים המשפטיים הנצפים ביותר בתעשיית הקריפטו. גם ריפל וגם ה SEC  הגישו טענות משפטיות רבות, בזמן שהקהילה הקריפטוגרפית מחכה בקוצר רוח לכל התפתחות.

במהלך המשפט, ריפל התבססה על הערות קודמות של דירקטור ב SEC שתמכו בכך שהמטבע XRP לא צריך להיות מסווג כנייר ערך. מנגד, הSEC טענה שהמכירות המוסדיות של XRP צריכות היו להירשם לפי חוקי ניירות הערך, מה שגרם לתביעות נוספות של הSEC נגד ריפל.

התביעה של הSEC נגד ריפל הייתה אחת ה"מתקפות" הראשונות והמשמעותיות על פרויקט בלוקצ'יין מצד הרגולטור בתחום ניירות הערך.
תביעה זו שלחה גלי הלם ברחבי תעשיית הקריפטו, שכן עד אותה תקופה, פרויקטי בלוקצ'יין פעלו כמעט ללא פיקוח רגולטורי.

התביעה הייתה חשובה מכמה סיבות:

  • הצבת סימני שאלה על האופן שבו ניתן לגייס הון באמצעות מכירות טוקנים מוסדיות ללא רישום.
  • קביעת תקדים לאופן שבו פרויקטי בלוקצ'יין יכולים לגייס כספים בצורה חוקית וכיצד הם יכולים לפצות את עצמם על עבודתם.
  • הדגמת הכוח של הSEC או לפחות את כוונתו לפקח על מכירות נכסי קריפטו למשקיעים.

התפתחויות אחרונות וניצחון חלקי לריפל

ביולי 2023, השופטת המחוזית אנליסה טורס מבית המשפט המחוזי הדרומי של ניו יורק קיבלה החלטה היסטורית:

  1. המכירות המוסדיות של XRP הפרו את חוקי ניירות הערך.
  2. עם זאת, המכירות הפרוגרמתיות של XRP למשקיעים קמעונאיים דרך בורסות קריפטוגרפיות לא הפרו את חוקי ניירות הערך.

אנליסה טורז - שופטת מחוזית בארה"ב

ההחלטה המפוצלת הזו נתפסה כניצחון חלקי לריפל, שכן היא דחתה את הטענה של הSEC ש XRP עצמו הוא נייר ערך. בעוד ה SEC זכתה בסמכות על מכירות למשקיעים מוסדיים, הבורסות זכו לתמיכה בכך שהחלטה זו לא ראתה את העסקאות בבורסות כעסקאות ניירות ערך.

פסק הדין הסופי: אוגוסט 2024

ב-7 באוגוסט 2024, לאחר ארבע שנים של הליכים משפטיים, הוציאה השופטת טורס פסק דין סופי בתיק:

  1. הטלת קנס: ריפל נדרשה לשלם קנס בסך 125 מיליון דולר.
    סכום זה, בעוד שהוא משמעותי, הינו נמוך בהרבה מה-1.3 מיליארד דולר שה SEC ביקש בתחילה.
  2. צו מניעה: השופטת הטילה צו מניעה נגד הפרות חוקי ניירות ערך בעתיד על ידי ריפל.
  3. הפרות ספציפיות: בית המשפט מצא ש-1,278 עסקאות מכירה מוסדיות של ריפל הפרו את חוקי ניירות הערך, פחות ממה שנטען על ידי ה SEC.
  4. תגובת השוק: מחיר מטבע XRP עלה לכ-0.642 דולר מיד לאחר ההודעה על פסק הדין, עם עלייה יומית של     כ-23%.

תגובת ריפל והתחזית לעתיד

סטיוארט אלדרוטי, היועץ המשפטי של ריפל, הביע שביעות רצון מהתוצאה והדגיש כי בית המשפט דחה את הטענה ש XRP  עצמו הוא נייר ערך. ריפל מתכננת לשלם את הקנס מחשבון הבנק שלה תוך 30 יום.

 

סטיוארט אלדרוטי - היועץ המשפטי של ריפל

לSEC יש 60 ימים להחליט אם לערער על ההחלטה. אלדרוטי רמז שאם ממשל ביידן-האריס רוצה לשנות את גישתו לקריפטו, ה SEC לא צריכה לערער.

לתיק זה יש השלכות משמעותיות על תעשיית הקריפטו ככלל:

  1. הוא מספק בהירות מסוימת לגבי איך עסקאות מסוימות במטבעות קריפטו עשויות להיתפס תחת חוקי ניירות הערך.
  2. הוא מאתגר את הגישה של הSEC לרגולציה של מטבעות קריפטו.
  3. הוא עשוי להשפיע על החלטות רגולטוריות ותביעות עתידיות נגד מטבעות קריפטו אחרים.

כששוק הקריפטו עוקב אחרי התיק ההיסטורי הזה, הקהילה מתבוננת איך הוא יעצב את העתיד שלרגולציה בנכסים דיגיטליים בארצות הברית.

 

האם הSEC יערער על החלטת הבית המשפט או האם יקבל את ההחלטה ויסיים את הסאגה?

האם בעקבות הקביעה הזו נראה שינוי גם בתהליכים של ה SEC מול סולאנה או קרדאנו?

האם הקביעה מקדמת את השוק להנפקת תעודות סל למטבעות נוספים?

60 הימים הקרובים יבהירו את התמונה הזאת, בתקווה שאנו לפני שינוי מסלול חשוב מצד הSEC בגישתם למטבעות דיגיטליים.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.